Om «Dagens ord»

Øverst i høyre marg på nettsidene våre finner du noe som heter «Dagens ord». Som overskriften forteller, dukker det opp et nytt ord her hver dag. Noen er velkjente, andre har du kanskje aldri hørt før, noen har vi brukt her på berget siden vikingenes tid, andre kommet hit fra andre verdensdeler og har vandret gjennom mange språk før de havnet hos oss, men de har én ting felles: De står i Tanums store rettskrivningsordbok, 9. utgave (2005), og de står i NSF-ordlisten, den ordlisten som benyttes i Wordfeud og Ordspill. Det betyr at de kan legges i så vel i disse to spillene som i NSFs turneringer (og du kan gjerne bruke dem til å sette en støkk i motspillerne foran peisen på hytta også …).

Vi har samlet rare ord, morsomme ord, fine ord, ord som er i ferd med å gå i glemmeboka og ord som er litt ekstra kjekke å kunne når man spiller Scrabble, og så har vi bladd i noen andre ordbøker (Bokmålsordboka, Norsk riksmålsordbok, Norsk ordbok og Medisinsk ordbok) i tillegg til Tanums for å finne etymologi og gi så gode definisjoner vi bare kan. Stikk gjerne innom daglig for å lære noe nytt!

6 kommentarer til Om «Dagens ord»

1. Petter sier:

Ønske: Mulighet til å bla tilbake i tidligere «dagens ord»!

• Kirsti sier:

Det er et forståelig ønske, men vi kommer neppe til å oppfylle det, dessverre. For det første er poenget med dette innslaget på siden nettopp at det skal være bare ett ord hver dag, sånn at man må ta turen innom for å få det med seg. Det er liksom halve moroa. For det andre finnes det ikke noen bla-funksjon i det vesle programmet vi bruker for å legge ordene ut. Vi kunne selvsagt ha lagt hele listen ut et sted her på nettsidene våre, men igjen: Da forsvinner selve poenget med innslaget. Du får heller glede deg over at vi har over 2700 ord på lur … så her kan du lære noe nytt hver dag de neste 7 årene!

2. Kos sier:

Hei, det virker som noen får lov å legge ord som ikke hører hjemme i norsk rettskriving,
    Ord som sætte, oll,nigl. Hva i allverden er det for ord. Ønsker forklaring.

• Kirsti sier:

Hei! Aller først: Det er ikke slik at «noen» får lov til å legge ord andre ikke kan legge. De samme ordene godkjennes for alle spillere, og det er lov å prøve seg frem, slik at det også går an å legge ord man ikke visste at gikk. Videre er det ikke slik at ord du ikke kjenner, ikke hører hjemme i norsk rettskrivning. Ordlisten inneholder rundt 120 000 ord pluss bøyninger, så det sier seg selv at det er nødt til å være mange ord man ikke kjenner. SÆTTE er en bøyning av verbet SÅTE, som betyr å legge høy i såter. OLL er det samme som skrål, og NIGL er imperativ av å NIGLE, som betyr å spare, nøle.

Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at vi ikke har kapasitet til å fungere som oppslagstjeneste for alle som måtte lure på hva ord betyr. I stedet anbefaler vi å kjøpe Tanums store rettskrivningsordbok, den mest rikholdige bokmålsordboken som finnes, slik at man kan slå opp i den når man måtte lure på noe.

• Kos sier:

Hei, det blir litt for lettvint med tanke på hvor mye penger dere tjener på spillet,da bør dere i det minste sørge for at dere bruker ordlisten korrekt,ikke krev at spillere skal kjøpe bok for at dere ikke gjør jobben deres.det bør være et naturligt krav fra spillerne.

• Kirsti sier:

Hei! Her er du mildt sagt feilinformert. Jeg går ut fra at det er Wordfeud du tenker på når du snakker om spillet vi tjener så mye penger på. Vi står ikke bak Wordfeud, og tjener ikke en krone på verken det, Scrabble eller Ordspill. Vi samarbeider imidlertid med utviklerne bak Wordfeud og Ordspill – i den forstand at vi lager ordlisten de bruker. Men vi får ikke penger for det heller.

Hadde det vært slik du tror det er, ville jeg ha vært helt enig med deg. Men vi er altså en liten organisasjon som gjør alt vårt arbeid på frivillig basis. Du kan lese mer om oss under «Om oss og Scrabble» i menylinjen øverst på siden.