Kaffeklubben Cup

WordFeud-turneringen WordFeud League of Honour er blitt vanvittig populær, og initiativtager Eskil Åsmul tar den et skritt videre og arrangerer Kaffeklubben Cup.

Kaffeklubben i Oslo arrangeres en mandag i måneden, nå på hyggelige Dubliner kl. 18.00 på den første mandagen i måneden som begynner på et 2-tall. (Ikke mandag den 2. Den teller ikke.) Det er påmelding fra 17.30, lynkurs for nybegynnere 17.45, og selve spillingen starter klokken 18.00. I kalenderen til høyre finner du de neste datoene.

Kaffeklubben i Trondheim arrangeres hver fjerde mandag. Fast møtested er koselige Bar Passiar på Dokkhuset, Solsiden (Dokkparken 4). Alle er velkommen, uansett om de er nybegynnere eller drevne spillere. Ta gjerne med brett og brikker!

Kaffeklubben Cup følger NSFs regler, og deltagelse gjør at man får rating hos NSF. Men for å gjøre overgangen fra Wordfeud mest mulig behagelig, gjør vi noen tilpasninger:

Kaffeklubben er inndelt i to divisjoner. Hvis du har over 1600 i ranking på NSFs ranking, spiller du i 1. divisjon. Har du under 1200 eller er ny, spiller du i 2. div. De imellom kan velge, men turneringsledelsen vil tilpasse slik at divisjonene får fornuftige antall. De som spiller i 2. divisjon, får lov til å spille med «jukselapp» for to- og trebokstaversordene.

For ord fra fire bokstaver og oppover godtas både ord fra Tanums store rettskrivningsordbok (som benyttes av NSF) og ord fra NSF-ordlisten (som benyttes av Wordfeud), med ett unntak: Bøyningene følger NSFs språkreglement, slik at de datagenererte bøyningene som henger igjen i NSF-ordlisten ikke automatisk godkjennes. Tvilstilfeller vil avgjøres av NSF-autoriserte dommere.

Spillerne har totalt 25 minutter tenketid hver. Denne måles med sjakklokke eller tilsvarende.

Vi spiller i divisjoner på 8 spillere. Tanken er at alle skal møte spillere på eget nivå. Når vi deler inn divisjoner i den første turneringen, vil NSFs ranking telle først, deretter plassering i siste WLoH.

Deltageravgiften er kr. 50,-. For å delta i Kaffeklubben Cup må man også ha medlemskap i NSF. Medlemskap koster kr. ?,- og kan tegnes på stedet. NSF spanderer imidlertid deltageravgiften for førstegangsdeltagere, slik at en som ikke har deltatt før, får både medlemskap i NSF og deltagelse i kaffeklubben. Arrangementet er non-profit, alle pengene går tilbake til premier, og det blir premiering i alle divisjoner.