Ord som savnes i Wordfeud og Ordspill

NSF-ordlisten brukes ikke bare i NSFs turneringer, men også av Wordfeud og Ordspill. Du kan lese mer om den her.

Vi ønsker en ordliste som er så rikholdig som mulig, og setter stor pris på at spillerne foreslår nye ord. Ser ønskelisten litt slunken ut, er det fordi det ikke er så lenge siden forrige oppdatering.

Er det ord du savner i ordlisten? Foreslå dem i en kommentar nederst på siden. Gi helst en definisjon også, med mindre ordet er helt selvforklarende. Det hjelper oss veldig. Vi er ganske gode i norsk, men vi er ikke synske.

Les gjerne dette før du legger inn forslaget ditt: Vi følger bokmålsreglene, men står fritt til å ta inn ord det ikke allerede eksisterer en normering for. Alle forslag vil bli sjekket opp mot eksisterende ordbøker og andre kilder, samt mot gjeldende rettskrivningsregler.

Mange spillere etterlyser forkortelser som DJ, VM, NM, pH, MC, CA, CT o.l., men ordlisten inneholder ingen forkortelser, og skal heller ikke gjøre det. Ord som PC, TV, CV, DVD, WC og CD oppfattes ofte som forkortelser, men de er normert som substantiver. Det skyldes at vi aldri tok i bruk «personal computer» og «compact disc» på norsk – i stedet gikk vi rett til PC og CD, og bøyde dem som substantiver. Derfor regnes disse ikke som forkortelser, men som initialord og substantiver.

Reglene for Scrabble sier i tillegg at alle ord som godkjennes i spillet må kunne skrives bare med små bokstaver. Ord som pH, DJ og MC, som ofte etterlyses, kan ikke det. Derfor står ikke disse i ordlisten.

Tusen takk for at du bidrar!

Ord som står i kursiv, er manglende former av ord som allerede står i ordlisten.

A B C D

vårdis s.
åttisone s.

1 918 kommentarer til Ord som savnes i Wordfeud og Ordspill

1. Kristoffer Jørgensborg sier:

BLÅMEIS og KJØTTMEIS har merket meg at mangler
    STØR mangler også.

• Kirsti sier:

Alle disse ordene står i ordlisten, og har gjort det så lenge den har eksistert, så hvis du ikke har fått legge dem, har du ikke spilt på bokmål.

2. John sier:

DRYAS – navn på en klimaperiode

3. Ole Martin Halck sier:

Ikke ordforslag, men admin-forslag: tømme tabellen på denne sida for allerede godkjente ord? Jeg sjekka f.eks. BANKFEST, DRAGRACE og DRENS, og de er ord så gode som noen ifølge 2022-lista.

• Kirsti sier:

Fullt klar over det, men det er ikke mange ukene siden ordlisten ble oppdatert … og dette må jeg ta når jeg har tid til det. Det har jeg ikke hatt hittil. Og det er nok ikke så veldig mange som egentlig leser denne oversikten. 🙂

4. Patrick sier:

MØY (som i «en fager møy») bør være med!! Igrunn overraskende at det ordet ikke er med, som jo er noe av det norskeste norske!

• Kirsti sier:

Møy står i ordlisten, og har gjort det hele tiden, så har du ikke fått lagt det, har du ikke spilt på bokmål.
      Mvh Kirsti Vogt, for NSFs språkkomité

5. Ole Martin Halck sier:

ERGODISK, -, -e: om stokastisk prosess eller dynamisk system, (løst sagt) at prosessen eller systemet besøker alle deler av utfallsrommet på en etter visse kriterier uniform måte. Se f.eks. definisjoner i diverse fag- og oppslagsbøker på bokhylla.no.

ERGODISITET, -en: det å være ergodisk (mindre brukt enn ovenstående).

ANABIOSE, -n: ifølge SNL «fenomenet at enkelte dyr kan våkne til nytt liv etter en skinndød tilstand, fremkalt av for eksempel tørke eller kulde».

ANABIOTISK, -, e: med evne til anabiose.

6. Oda sier:

Hvorfor er ikke imperativsformen av «å skolde», altså «skold» tillatt i wordfeud?

• Kirsti sier:

«Skolde» står ikke i ordlisten i det hele tatt, fordi ordet staves skålde.