Hva er WordFeud?

Wordfeud er en Scrabblevariant for smarttelefoner (iPhone og Android) som spilles mot kjente eller tilfeldige motstandere. Spillet har to ulike brett, og man kan velge mellom flere språk, blant annet norsk, svensk, dansk og engelsk. Den norske bokmålsordlisten som benyttes er NSF-ordlisten, den samme ordlisten som benyttes på ordspill.no. Spillet er i tillegg tilgjengelig på nynorsk.

Norsk scrabbleforbund har har ingen formell tilknytning til Wordfeud, men en rekke av våre medlemmer spiller dette spillet, og vi er selvsagt glade for alt som bidrar til å gjøre Scrabble mer populært. Og vi har altså innledet et samarbeid med utviklerne om ordlisten som benyttes.

Et av våre medlemmer står bak WordFeud League of Honour, en turnering som arrangeres hver fjortende dag og får stadig flere deltagere og divisjoner.

10 kommentarer til Hva er WordFeud?

1. Anders sier:

Hei!
    Jeg er jo meget skuffet over at ‘ka’ ikke går an å bruke i Wordfeud, på tross av at det finnes både i Tanums Store og og i 2-ordsordboka deres – en flagrant overtredelse av gjeldende bestemmelser. Jeg nekter å spille ut flere tiles før dette blir rettet opp. Dere har dermed 72 timer på å få dette fikset.
    Anders

• Kirsti sier:

Wordfeud bruker ikke den samme ordlisten som vi gjør. Vi står heller ikke bak Wordfeud. Denne protestaksjonen går nok bare ut over deg selv, er jeg redd.

2. JoRiGo sier:

WordFeud godkjenner Hilte, hva er det?

• Kirsti sier:

Hilte er en bøyning av verbet HILE, som betyr å rykke med et fiskesnøre. Jeg gjør oppmerksom på at vi ikke har kapasitet til å besvare spørsmål fra alle som spiller Wordfeud og måtte lure på hva ord betyr. I stedet anbefaler vi å sjekke Bokmålsordboka, som er gratis tilgjengelig på nettet, eller å gå til innkjøp av Tanums store rettskrivningsordbok, som er langt mer rikholdig og nyttig til så mangt. I dette tilfellet hadde du funnet svaret i Tanums.
      Mvh Kirsti Vogt, for NSFs språkkomité

3. Erik Enger sier:

Hei. Vil gjerne komme i gang med spillet men vet ikke hvordan. Er registrert som buktaerik. Hjelppppp.

• Kirsti sier:

Klikk på pluss-tegnet inne i appen og velg «Tilfeldig motspiller». Deretter velger du språk og type brett, og så blir du tildelt en person å spille med.
      Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at vi ikke står bak Wordfeud og dermed heller ikke driver support for spillet. Hvis du klikker på «hjulet» inne i appen, kan du deretter velge «Hjelp» og få informasjon om spillet. Ellers henviser jeg deg til Wordfeuds hjemmeside.

4. Ole Kristia sier:

Finnes det en online rankliste over WF-spillere? Vil gjerne se hvordan jeg ligger an i forhold til andre :-)

5. Liv sier:

Det må v da være noe galt når jeg prøver å legge ordet «se», -men får beskjed om at dette ikke står i ordlisten!?

Liv

• Kirsti sier:

Det som antagelig er forklaringen, er at du ikke spiller på bokmål. For SE står selvfølgelig i ordlisten. Hvis du kikker på listen over spill på telefonen/nettbrettet, står det der hvilket språk de enkelte spillene dine er på.