Gullbrikkevinner 2015 – Taral Guldahl Seierstad

Juyrens tale  - Gullbrikken 2015:

Foto: Vibeke Stang Lingås

Vi er samlet her om en aktivitet vi alle synes er kjempegøy, nemlig Scrabble! I det vi sitter bøyd over brettet og leter febrilsk etter en plass å legge krembingoen som står klar på brikkeholderen, eller i det vi klasker ned klokka og brøler ferdig og ser motstanderen bli bleik om nebbet fordi de nå ikke blir kvitt W, tenker vi kanskje ikke på alt arbeidet som ligger bak.

For å kunne avvikle både små og store turneringer, og ikke minst NM, trengs det blant annet utrettelige frivillige, klare regler, lister over hvilke ord som godkjennes og dommere som skjærer gjennom når det allikevel er tvil.

Personen som får årets ærespris er en som har stått på i en årrekke og en viktig bidragsyter til mye av det bakenforliggende arbeidet. Det hevdes at ingen har oversikt over alt personen gjør, har gjort og vil komme til å gjøre for Scrabble-sportens fremme, men vi vil allikevel ramse opp noen av de mange kjente bidragene.

Vedkommende har vært med i styret i Scrabbleforbundet siden stiftelsen i 2010, og er hovedpersonen bak både språkreglementet og turneringsreglementet. I Språkkomiteen har vedkommende både deltatt med sin kunnskap om språk og utviklet verktøy som brukes i ordlistedugnaden. Lagligaen er også et av mange gode initiativer, prisvinneren er dessuten sterkt medvirkende til at det er et blomstrende scrabblemiljø på Island.

Hvor mange av oss har ikke sittet og studert Scrabbeller til øyet blir stort og vått? På denne fantastiske statistikksiden kan man finne egen rating og sjekke hvilke bingoer man har lagt, i tillegg kan man finne ut hvem som oftest finner på fiktive bingoer, hvor hard grusing noen (kanskje du selv?) har blitt utsatt for og at det faktisk er mulig å vinne en kamp med bare 48 poeng som din totale sum! Alt dette og mye mer kan man finne ut takket være årets prisvinner!

Gullbrikkekomitèen har bestemt at Norsk Scrabbleforbunds ærespris

Gullbrikken for 2015

tildeles Taral Guldahl Seierstad

Kjære Taral

Du er dritgod til å spille Scrabble. Allikevel har du har gitt uttrykk for at du synes Scrabble er kjedelig med begrunnelsen: Det er for mange konsonanter i posen.

For oss som elsker å spille er det utrolig kjekt at du har påtatt deg å være turneringsleder under NM i år også, for 4. året på rad. Takket være deg har vi gjennomtenkte turneringsoppsett og smertefritt gjennomførte NM-er med en elegant, grundig og vennlig, men bestemt, dommer.

Allikevel ønsker vi å hjelpe deg med å finne spillegleden. Vi har derfor samlet inn noen ekstra vokaler som du kan hygge deg med, og som vi tror vil kunne bidra til at du oftere vil velge å være med å spille.

Gratulerer med meget velfortjent ærespris!

Dette innlegget ble publisert i Generelt og merket med . Bokmerk permalenken.