Gullbrikkevinner 2016 – Kirsti Vogt

Kirsti Vogt vinner av Gullbrikken 2016

Juryens tale

Gullbrikken ble delt ut første gang i 2014 og er foreløpig ikke særlig til års kommen. Gullbrikken er Norsk Scrabbleforbund hederspris. Prisen deles ut til personer som har gjort en ekstraordinær innsats for forbundet eller for fremme av Scrabble som spill og sport. Selv om vi i komitéen vet at det er mange wannabe vinnere, kan prisen bare deles ut til én person (eventuelt en bedrift eller organisasjon) hver gang, og seff maksimalt en gang årlig. Forslag til nominerte kandidater har kommet inn via websiden til forbundet, og med mindre nominasjoner har kommet inn fordi noen har addet en dude som har facerapet et medlem, har vi i komitéen naila alle nominasjonene, og det er jo skikkelig nice. Prisen kan ikke deles for da blir det klæsj. Også personer som ikke er medlemmer av Norsk Scrabbleforbund kan være egnede kandidater til å vinne prisen. Gullbrikkekomitéen har bestemt at Norsk Scrabbleforbunds ærespris Gullbrikken 2016 tildeles The queen of fucking everything alias KirstiPirsti alias Kirsti Vogt. Kirsti gjør, og har gjort, en formidabel innsats for Scrabblemiljøet i Norge ved å holde orden på WF-ligaen som er en viktig motivator og rekrutteringsplattform for alle oss som bare elsker ord og Scrabble. KirstPirsti hjelper nye spillere i gang på WF og er den som sørger for, og tar ansvar for å bli kvitt juksemakere som med fritt spillerom hadde korrumpert hele greia. KirstiPirsti er en av dem som både stiller opp på turneringer såfremt hun kan, og tar ansvar og dømmer når hun kan, og når hun IKKE kan, er hun gjerne ankedommer på sms. Gjennom flere NM har Kirsti skjemt oss bort med å servere NM-bananer i lange baner i form av kake, men i år har det rådet en generell bekymring knyttet til om dette kunne la seg gjøre. Tusen takk for alle kaker som er spist, de har vært til stor båd, og takk for at du har outet oppskriften. For få uker siden sto Kirsti i bresjen for NSFs Språkkomité som har jobbet i flere år for å skaffe oss en moderne og riktig ordliste. 109000 nye ord vitner om timesvis med innsats for alle Norges ordglade. Kirsti er et uslitelig arbeidsjern, såvel innad i språkkomiteen som utad, forteller et annet medlem av komiteen. Kirsti svarer tålmodig på alle slags henvendelser både i ligaen og på NSFs nettsider , – Hun er en prinsippfast dame med krystallklare meninger og får det som regel som hun vil (det er jo ikke uten grunn at hun kaller seg «queen of fucking everything»). Hun både synes og høres godt, har masse ki og er et oppkomme av øredobber, neglelakk og gode historier, og kommer sjelden ubemerket inn i et rom. Kirsti hadde kjendisstatus på Ordspill.no i sin tid og var en viktig brikke i tilblivelsen av NSF. De siste årene har hun konsentrert seg om WLoH, hvor hun nyter stor respekt både som dommer og språklig orakel. At hun egentlig er en sart, liten blomst er en godt bevart hemmelighet.

Kjære Kirsti. Du ruler!

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.