Gullbrikkevinner 2017 – Eskil Åsmul

eskil 1

Gullbrikken ble delt ut første gang i 2014. Gullbrikken er Norsk Scrabbleforbund hederspris. Prisen deles ut til personer som har gjort en ekstraordinær innsats for forbundet eller for fremme av Scrabble som spill og sport. Prisen kan bare deles ut til én person (eventuelt en bedrift eller organisasjon) hver gang, maksimalt en gang årlig, og kan ikke deles.

Gullbrikkekomiteen 2017, som har bestått av torilltutta, ruthlarsen og Genidulissom, har mottatt flere gode nominasjoner til årets pris. Alle nominasjonene har blitt vurdert og diskutert.

Gullbrikkekomiteen har bestemt at Norsk Scrabbleforbunds ærespris Gullbrikken 2017 tildeles scrabblespilleren, wordfeudspilleren, forfatteren, bloggeren, orienteringsløperen, quizmasteren, verdensrekordholderen, og ikke minst grunnleggeren

Lobo Tommy alias Eskil Åsmul.

Som grunnlegger av Wordfeud Leauge of Honour har Eskil gitt oss en tørrtreningsarena mellom scrabbleturneringer, et himmelsk bra møtepunkt og samfunn for oss nerdete ordspillere. Og som han selv har skrevet det i søknad om støtte til WLoH-samfunnet:

Wordfeud League of Honour har medlemmer i alle norske fylker og i en rekke land verden rundt. Det er ved siden av Smiths Venner det eneste verdensomspennende trossamfunn som har startet i Norge.

Bedre rekrutteringsgrunnlag kunne Norsk Scrabbleforbund aldri drømt om. Og når grunnlaget først var på plass etablerte Eskil Kaffeklubben; WLoHs egen scrabbleturnering. WLoH og Kaffeklubben (hvor man for øvrig registrerer at lite dreier seg om kaffe) har vært vesentlig for etablering av og rekruttering til det aktive miljøet i Norsk Scrabbleforbund.

Eskil har lært oss at:

Kraften som fordeler brikker er formløs, usynlig, den er i alt og alle, men menneskesinnets begrensninger gjør det umulig for oss å få grep på en slik kraft. Wordfeud League of Honours personifisering av denne kraften kalles Brikkemajoren. Han er vår parallell til andre trossamfunns gudeskikkelser. Han fordeler brikkene til de som har fortjent dem. Han ser, hører, straffer og belønner.

Eskil har gjennom flere artikler og intervjuer delt sin glede for ord og spill til stor inspirasjon for oss andre.

I intervju med VG i 2012 fikk Eskil spørsmålet:

Spiller du selv? - Ja, men jeg er ikke kjempegod. Jeg er mer opptatt av å legge fine ord i flere retninger, enn å få høyest poengsum.

Dette beviste han to år senere da han slo verdensrekorden i Wordfeud med ordet photozincograph og fikk 20.204 poeng. Kjære Eskil. Du røler! eh ruler!

Brikkemajorene

Her ser du Brikkemajorene Eskil, Ivar og Stian fotografert i anledning av Lag NM i Scrabble

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.