Ny utgave av ordlista – April 2020

I april 2020 publiserer vi en ny versjon av NSF-ordlista, en oppdatering av den forrige ordlista, som ble publisert i august 2019. Vi har lagt til 32 762 ord og fjernet 418. Ordene som er fjernet, er i stor grad feilaktige bøyningsformer. Til sammen består ordlista nå av 768 317 ord. Den delen av ordlista som er relevant for Scrabble (ordene med 2–15 bokstaver) inneholder 664 828 ord, mot 632 602 tidligere.

Vi tilbyr ordlista til alle som utvikler nettspill. I slike spill anbefaler vi at ordlista brukes som en autoritativ kilde, slik at ord godkjennes hvis og bare hvis de står i ordlista.

I Scrabbleforbundets turneringer vil den nye ordlista være autoritativ opp til og med seks bokstaver. Det betyr at hvis et ord har inntil seks bokstaver, skal det godkjennes hvis det står i ordlista og underkjennes hvis det ikke gjør det. For ord med flere enn seks bokstaver er reglene som tidligere: det vil for det første si at dersom et slikt ord står i NSF-ordlista, må en dommer vurdere om det er snakk om en tillatt bøyningsform. Dessuten godkjennes ord med flere enn seks bokstaver hvis de står i den niende utgaven av Tanums rettskrivningsordbok.

Nedenfor finner du tekstfiler og PDF-filer som inneholder den oppdaterte ordlista, samt nyttige lister av ord. I PDF-ene som inneholder både nye og gamle ord, er nye ord farget røde.

NSF-ordlista 2020 som en zippet teksfil

Ord på inntil åtte bokstaver som fjernes (PDF)

Godkjente ord med mellom to og seks bokstaver (Tekstfil)

Godkjente ord med mellom to og seks bokstaver (PDF)

Nye ord på mellom to og seks bokstaver (PDF)

Lister med nyttige ord (PDF)

Enbokstavsutvidelser av tobokstavsord (PDF)

Enbokstavsutvidelser av trebokstavsord (PDF)

Enbokstavsutvidelser av firebokstavsord (PDF)

Enbokstavsutvidelser av fembokstavsord (PDF)

Creative Commons-lisens

PDF-filene er lisensiert under en «Creative Commons Navngivelse 4.0 Internasjonal»-lisens. © Norsk Scrabbleforbunds språkkomité.

Dette innlegget ble publisert i Ordliste. Bokmerk permalenken.

4 kommentarer til Ny utgave av ordlista – April 2020

1. omhalck sier:

AFFEKTVITET og AFFEKTVITETEN er nye i 2020-lista. Skyldes dette en fingerfeil der en I har blitt borte mellom T og V?

• jsvendsen sier:

Det dreier seg nok om litt slurv under inntasting, ja. Det blir nå rettet ved neste oppdatering, takk for at du gjør oss oppmerksom på feil.

2. Ståle Johnsen sier:

Når jeg laster ned f.eks. «Godkjente ord med 2-6 bokstaver», inneholder den ikke de nye ordene (YI, BÆD osv.).