Ny utgave av ordlista — August 2022

20. august publiserer vi en ny versjon av NSF-ordlista, en oppdatering av den forrige ordlista, som ble publisert i mai 2021. Vi har lagt til 58 049 ord og fjernet 4 796. Den delen av ordlista som er relevant for Scrabble (ordene med 2–15 bokstaver) inneholder 775 189 ord, mot 722 956 tidligere.

Vi tilbyr ordlista til alle som utvikler nettspill. I slike spill anbefaler vi at ordlista brukes som en autoritativ kilde, slik at ord godkjennes hvis og bare hvis de står i ordlista.

I Scrabbleforbundets turneringer vil den nye ordlista være autoritativ opp til og med åtte bokstaver. Det betyr at hvis et ord har inntil åtte bokstaver, skal det godkjennes hvis det står i ordlista og underkjennes hvis det ikke gjør det. For ord med flere enn åtte bokstaver er reglene som tidligere: det vil for det første si at dersom et slikt ord står i NSF-ordlista, må en dommer vurdere om det er snakk om en tillatt bøyningsform. Dessuten godkjennes ord med grunnform på flere enn åtte bokstaver hvis de står i den niende utgaven av Tanums rettskrivningsordbok.

Under finner du lister over ord som fjernes og legges til, samt noen andre lister over nyttige ord.

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.